V Portugalsku ve městě Gouveia byl zahájen prvním podnikem seriál Mistrovství Evropy endura 2017.
V posledních dvou letech se v tomto místě konalo Mistrovství světa endura, takže to už je vysoká známka obtížnosti.
Místní terén je hodně kopcovitý a převážně kamenitý. Některé pasáže na trati byly trialového rázu.
Depo a veškeré zázemí se nacházelo v pěkném areálu přírodního parku Serra da Estrela.
Pořadatel připravil trať o délce 55 km s dvěma měřenými testy na kolo a třemi časovkami.
Testy i časovky byly od sebe vzdáleny pár desítek metrů. Takže všechno pěkně po ruce.
Enduro test byl dlouhý šest a půl kilometru a jezdci jej zajížděli okolo deseti minut.
Jeho povrch byl skalnatý, rychlý a pěkně do jízdy.
Cross test jezdci zajížděli okolo sedmi minut. Byl z části v lese na svahu a z části na louce, kde byla rychlá pasáž s umělými skoky.
V sobotu se startovalo v devět hodin. Na start se postavilo přes 130 jezdců.
Protože místní terén je ve zdejších kopcích a na jezdce tam čekaly hodně technicky náročné pasáže, které spíše připomínaly triál než enduro, tak se jezdci na start řadili po dvou, aby nedocházelo ke zbytečnému ucpání trati.
Jako první z Čechů se na trať vydal nováček této disciplíny Kryštof Kouble. Pro Kryštofa to byl první start na Mistrovství Evropy endura a jak sám Kryštof řekl: "Závody to budou velmi obtížné, testy jsou velmi kamenité a prašné. Na přejezdech si moc neoddychneme, protože se to jede v místech, kde se jel minulý rok svět."
Zdejší terén ho však svojí obtížností nijak nepřekvapil a v sobotu si připsal 20 bodů za třetí místo v kategorii E1 junior.
Druhý z Čechů, který se postavil na start byl Adolf Živný. V sobotu se mu moc nedařilo, nemohl se dostat do tempa a v nabité třídě E2/E3 junior si vyjel 14. místo a připsal si první dva mistrovské body.
Ve třídě E1 senior bylo zastoupení dvou českých jezdců. Marek Borák, který se po dvou letech vrací na scénu evropského šampionátu a svůj výsledek okomentoval takto:
Sobota byla hard. Místy to na přejezdech vypadalo spíše jako trial a testy byly spíše za odměnu. Spoustu prachu, pak provazy vody a nakonec slunce. Dnešek byl hodně náročný. Po dvou pádech na testech je z toho 9. místo v třídě Senior E1.
Martina Kulhánka ve druhém kole potkal defekt, přetrhl se mu řetěz a oprava ho stála 26 minut trestných a odsunula ho na poslední místo, ale i tak připsal 4 mistrovské body.
Ve třídě E3 senior jsme měli též zastoupení dvou jezdců.
Lukáš Kučera,si v sobotu vyjel dva mistrovské body za 14. místo a Ondřej Helmich se svým výsledkem v sobotu nebyl vůbec spokojený. Nemohl se dostat do rytmu na enduro testu. Se jmény Balletti, Micheluz, Geslin a Uusna je těžké bojovat, a tak skončil za nimi na pátém místě.
V neděli nebylo probuzení moc veselé. Od šesti hodin ranních se spustil déšť a po osmé hodině se zmírnil v mrholení a to ustálo okolo jedenácté hodiny.
Na trati to však ani nebylo znát, jen že se neprášilo. Jezdci byly s povrchem naprosto spokojení a jak sami říkají: ideální povrch , dělali se i kostičky.
Kryštof si v sobotu polepšil a poskočil na druhé místo ve třídě E1 junior. V celkovém součtu bodů z toho bylo třetí místo. Kryštof svůj první start v tomto seriálu rozjel parádně.
Adolf Živný v neděli zajížděl lepší časy na testech než v sobotu, ale na posledním cross testu přišel pád, který ho stál hodně času. Pohoršil si tak a skončil mimo bodované příčky. Martina Kulhánka už smůla opustila a v neděli dojel na sedmém místě ve třídě E1 senior a Marek Borák v téže třídě bral body za místo desáté.
Lukáš Kučera si ve třídě E3 senior o jednu příčku polepšil a poskočil na místo třinácté.
I Ondřej Helmich připisoval více mistrovských bodů než v sobotu a jak sám řekl:
Do neděle jsem nastupoval dost naštvanej ze dne předešlého a hned od rána jsem začal zajíždět už trochu lepší časy a cross test si vážně užíval. Akorát jsem tlačil dost na pilu a byly z toho drobné pády, které mě stály cenné vteřiny a bylo z toho čtvrté místo ve třídě E3 a čtvrtý celkově.
První Evropské body byly rozděleny a z kamenitého terénu se na začátku července přesunou do písčitého estonského terénu, kde se jezdci místo kamenů budou potýkat s rašeliništěm.
text&foto&video - Pavlína Mařáčková